Polski Związek Podnoszenia Ciężarów Polski Związek Podnoszenia Ciężarów

Polski Związek Podnoszenia Ciężarów Polish Weightlifting Federation

Newsletter Licencje
  • Aktualności
    • Wiadomości
    • Z kraju
    • Komunikaty związkowe
    • Archiwum
  • Strefa związku
    • Zarząd
    • Strategia
    • Dokumentacja PZPC
    • Projekt organizacji szkolenia Kadr Narodowych seniorek i seniorów w cyklu olimpijskim 2024 – 2028
    • Komisje PZPC
    • Standardy Ochrony Małoletnich
    • Licencje
      • Zawodnicze
      • Trenerskie
      • Klubowe
      • Sędziowskie
    • Zamówienia Publiczne
    • OZPC i kluby
    • Przepisy i regulaminy
      • Statut
      • Regulaminy
    • Dokumenty i druki
    • Opłaty
    • Historia
    • Medaliści olimpijscy w podnoszeniu ciężarów
  • Strefa szkoleniowa
    • Kadry Narodowe
    • Zmiany barw klubowych
    • Ośrodki szkolenia
    • Powołania
    • Antydoping
    • Materiały dydaktyczno szkoleniowe
  • Strefa sportowa
    • Kalendarz Imprez
      • Wszystkie
      • Centralne
      • Okręgowe
      • 2025
    • Wyniki
      • Zawody krajowe
      • Zawody Międzynarodowe
    • DMP
      • DMP 2025
      • ECO HARPOON PLPC 2024
      • PLPC 2023
      • OLIMP PLPC 2022
      • DMP 2021
      • DMP 2020
      • DMP 2019
      • DMP 2018
      • DMP 2017
      • DMP 2016
    • Rekordy
      • Polski
      • Europy
      • Świata
    • RANKINGI - KOBIETY I MĘŻCZYŹNI
    • Statystyki
    • Challenge
  • Multimedia
    • Zdjęcia
    • Kwalifikacje, imprezy, wyniki, miejsca reprezentantów Polski
  • Dla mediów
    • Komunikaty dla mediów
    • Materiały do pobrania
  • Kontakt
  • Strona www
  • Pliki
AktualnościArchiwumCiężki poniedziałek (51) Strach przed nisząPowrót

Ciężki poniedziałek (51) Strach przed niszą

2011-04-18 PDF Udostępnij Tweetuj Wyślij Drukuj

Tym bardziej, iż mieliśmy wysłuchać prelekcji i dyskutować nad metodami efektywnego budowania wizerunku i zarządzania klubem/związkiem sportowym, o wykorzystaniu dostępnych narzędzi z naciskiem na kreowanie własnego wizerunku, o małym wkładzie finansowym w kreowaniu związku jako nowoczesnej marki czy o różnych możliwościach pozyskiwania funduszy. A co to jest ta przeklęta nisza? W najciekawszym wystąpieniu dnia mówił o tym dr Stanisław Pogorzelski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego doradzający też jako członek zarządu „niszowcom" z Polskiego Związku Rugby. Bo w sporcie są równi i równiejsi. I tak o tym, czy dana dyscyplina jest postrzegana jako mało popularna, czyli niszowa decydują następujące oczywiste czynniki: ilość kibiców na zawodach, ilość zarejestrowanych zawodników, ilość i stan obiektów, budżet, sukcesy sportowe oraz obecność w mediach. W tym układzie o wiele łatwiej jest (powinno być) dyscyplinom, które są w programie igrzysk olimpijskich, chociaż czasami to bardziej teoria niż praktyka.

Owa nisza jest oczywiście pewnym skrótem myślowym, bo kryteria są bardzo elastyczne. Ale żeby egzystować na sportowym rynku trzeba ponoć pamiętać, i „biznes to biznes" i to niezależnie od skali dyscypliny. Bo w każdej, usłyszałem, da się wygenerować przychody! Usłyszałem też iż kończy się czas pełnego mecenatu państwa nad sportem, co akurat miłą nowością niestety nie jest. W Polsce nadchodzi czas, gdy głównym źródłem finansowania sportu będą środki sponsorskie i wpływy z marketingu, a klub/związek musi przyciągać dobrodziei sprzedaniem swojej marki towarowej (a taka jest PZPC), musi sprawić aby polubiono jego wizerunek. Ba! W myśl tego co usłyszałem w Poznaniu kluby/związki powinny przekształcać się w biznesowe firmy działające w spójnym środowisku. Zaś miarą sukcesu jest... milion widzów przed telewizorem, tysiące kibiców na sali i garść medali przywiezionych z wielkich imprez.

Związek sportowy chcący się wybić na popularność i finansowa stabilność musi, przekonywał doktor Pogorzelski, propagować znajomość danej dyscypliny, pozyskać sponsora generalnego i sponsorów lokalnych, umieć wykorzystać tzw. postać czyli w wypadku PZPC ludzi pokroju Marcina Dołęgi, Szymka Kołeckiego czy Adriana Zielińskiego, dbać o stalą obecność w mediach, stworzyć choć jeden wiodący tytuł prasy specjalistycznej i grupę dziennikarzy znającej te dyscyplinę. Bo sukces sportowy danego zawodnika nie poparty sukcesem marketingowym i mistrza i związku jest tylko osiągnięciem iluzorycznym, tkwiącym w owej sportowej niszy. Jeśli zaś organizujemy duże, znaczące zawody to trzeba dbać o dziennikarzy, przyciągać na trybuny VIP-y i - uwaga - tzw. celebrytów, mieć „partnerów mediowych" i atrakcje (konkursy, loterie..) wokół imprezy. Jest wreszcie kwestia sprzedaży biletów i, jak usłyszałem, wyzbycie się przyzwyczajeń do darmowego wstępu. Bo „c zegoś, co dostajemy za darmo nie cenimy tak, jak coś za co zapłaciliśmy", a wejściówki niechaj będą i po 5 złotych...

Co jeszcze? Ano materiały i gadżety służące kreowaniu wizerunku związku, jego działalności i siedziby. Czyli logo i nazwa, czapeczki, koszulki, kalendarze, kubki, długopisy, „smycze" i pendrajwy. Wreszcie wykorzystywanie wizerunku czołowych zawodników, promowanie wydarzeń i produktów sponsorów.

Inni prelegenci (z agencji reklamowych i „producenci" oraz moderatorzy stron internetowych) zwracali uwagę na fakt „kreacji danego sportu nie tylko na bazie wyniku". Tu fundamentem jest właśnie strona internetowa zawierająca newsy, komentarze, filmy, reklamy, historię związku i jego ludzi, przepisy i zapowiedzi imprez. Dowiedziałem się też, iż stronę internetowa warszawskiej Legii przygotowuje codziennie 15 zatrudnionych przez klub redaktorów...

Na koniec dość przewrotna dygresja. Zgodziliśmy się bowiem, iż owa niszowatość jest w Polsce praktycznym problemem i zmorą... wszystkich dyscyplin, bo tak naprawdę na rynku istnieje tylko piłka nożna, a fakt iż nie ma ona od lat żadnych międzynarodowych sukcesów jest bez znaczenia. W Polsce mamy terror futbolu zgarniającego z rynku gros finansów, a innym czasami się udaje. Tak jak lekkoatletom, siatkarzom (ale to już wspomnień czar?), czy piłkarzom ręcznym bo przecież jeszcze 5 lat temu ta gra w medialnym odbiorze była pojęciem zgoła abstrakcyjnym. Bo, tak naprawdę w różnych telewizja sport nikogo nie obchodzi. Liczy się tylko jak „toto" sprzedać, mieć zysk z reklam. Sport jest niestety takim samym towarem, jak proszek do prania czy usługi komórkowych telefonii, a na antenie królują „Pudzian" i mordobicie z żelaznej klatce. Więc ja trochę czarno to widzę, ale trzeba walczyć i nie dać na lata wepchnąć się do niszy. I jakby na to wszystko nie patrzeć zawsze dojdziemy kwestii zasadnicznej , czyli do pieniędzy. Wierzę jednak, iż sztanga nam nie zardzewieje.

Na razie jednak chciałbym wszystkim miłośnikom sztangi i czytelnikom tej strony złożyć serdeczne życzenia wielkanocne. Zdrowia, Wesołego Jajka i umiarkowanego śmingusa!

Jacek Korczak-Mleczko

 

Media
  • VIDEO
  • GALERIA
Młodzieżowe Mistrzostwa Polski do 23 lat-Siedlce 04-06.10.2024 - 1.
Młodzieżowe Mistrzostwa Polski do 23 lat-Siedlce 04-06.10.2024 - 2.
Młodzieżowe Mistrzostwa Polski do 23 lat-Siedlce 04-06.10.2024 - 3.
Mistrzostwa Polski Seniorek i Seniorów w Ciechanowie, 27-30.06.2024
Mistrzostwa Polski U20, Zamość 18-21.04.2024
TAK TO BYŁO W LIMIE...
COS SPAŁA - NOMINACJE - MŚ U17&U20 - LIMA 2025
ROK 2025
MISTRZOSTWA POLSKI DO LAT 20, ZAMOŚĆ 2024
MISTRZOSTWA EUROPY U15&U17, SALONIKI 2024

TOP
Sponsorzy i partnerzy PZPC Ministerstwo Sportu i Turystyki International Weightlifting Federation European Weightlifting Federation Polski Komitet Olimpijski Komisja do Zwalczania Dopingu w Sporcie Eco Harpoon Podnoszenie ciężarów Labar Eleiko

  • Strefa związku
    • Komisje PZPC
    • OZPC i kluby
    • Historia
    • Medaliści olimpijscy w podnoszeniu ciężarów
    • Zamówienia Publiczne
    • Dokumenty i druki
  • Regulaminy
    • Regulaminy
    • Statut
    • Opłaty
    • Newsletter
  • Licencje
    • Trenerskie
    • Klubowe
    • Sędziowskie
  • Strefa szkoleniowa
    • Kadry Narodowe
    • Ośrodki szkolenia
    • Powołania
    • Antydoping
    • Materiały dydaktyczno szkoleniowe
  • Strefa sportowa
    • Kalendarz Imprez
    • Wyniki
    • Rekordy
    • RANKINGI - KOBIETY I MĘŻCZYŹNI
    • Statystyki
    • Challenge
  • Strefa związku
  • Regulaminy
  • Licencje
  • Strefa szkoleniowa
  • Strefa sportowa

PZPC PZPC
Copyright © 2014 POLSKI ZWIĄZEK PODNOSZENIA CIĘŻARÓW
Wdrożenie i kreacja Eve Group